Monday, April 12, 2010

AUTOMATIVE
SKUTER
Shamrin Mat Janih
12Hb April 2010
Menurut Wikipedia skuter adalah sebuah motorsikal yang secara tradisonalnya mempunyai ciri-ciri seperti kerangka “boleh langkah” (step through), roda bersaiz tidak melebihi 16 inci, secara enjin yang terletak di bahagian bawah penunggangnya. Walaubagaimanapun, terdapat juga reka bentuk skuter yang lebih moden yang turut menerapkan cirri-ciri bagi klasifikasi motorsikal lain kedalamnya, misalnya Yamaha Nouvo yang menyerupai motorsikal kapcai biasa. (http://www.wikipedia.org/skuter).

Skuter kini popular di kalangan menunggung motorsikal di Malaysia yang bukan sahaja di minati oleh golongan wanita, malahan lelaki kerana pengunaannya yang mudah dan kecil. Tambahan lagi dengan kemampuan kuasa kelajuan yang menyemai kemampuan motorsikal kapcai biasa. Sehingga pemilik-pemilik Skuter ini mempunyai kelab-kelab yang besar dan terkenal. Malahan ada yang sanggup berbelanja besar untuk mengubahsuai Skuter supaya kelihatan lebih cantik dan menarik seperti airbrush dan audio system.

Menurut Akhbar Kosmo Online, di Amerika kini trend berbasikal dan Skuter jenis Vespa menjadi trend baru untuk menjadi pilihan kerana kenaikan harga minyak. Menurut Paolo Timoni, Ketua Eksekutif Piaggio Group Americcas, sebuah syarikat pengeluar Vespa Italian dan Skuter Piaggio, “Rakyat AS sukkan kereta terutamanya yang bersaiz besar, Jesteru, untuk membuat keputusan bagi menggunakan sesuatu yang berbeza ia tidak semudah yang di sangka”. Dalam tempoh tahun 1997 hingga 2007, terdapat peningkatan yang ketara dalam penjualan Skuter di AS daripada 12,000 kepada 131,000. (Skuter ganti kereta, http://www.kosmo.com.my/ 7 April 2010). Ini membuktikan yang penggunaan semakin popular bukan sahaj di Malaysia malahan di Negara-negara maju seperti Amerika.

Siti Zaleha Jorimai dalam Utusan Online yang membincangkan tentang Gadis Skuter Meredah Jalan Raya pula mengambil beberapa pandangan gadis-gadis yang menunggang skuter. Antaranya Wan Salehah Megat Hamid, 26, memilih skuter sebagai kenderaan utama untuk pergi bekerja dan berjalan-jalan. Nor Diana Modafar, 23, pula menceritakan “pengalaman jatuh motorsikal dan cedera di sana sini sememangnya sebahagian asam garam bagi penunggang motorsikal”. Sementara bagi Shazana Muhammad, 24, tentang pengalaman di ajak merempit berkata “Selalunya berlaku ketika di lampu merah. Mereka akan tekan minyak seolah-olah mengajak kita berlumba. Kalau berlaku macam itu biasanya saya buat tak tahu dan biarkan mereka lepas dahulu apabila bertukar lampu hijau”. (http://www.utusan.com.my/utusan, 7 April 2010). Jelasnya penggunaaan skuter sebenarnya amat sesuai untuk mengatasi masalah kesesakan di jalan-raya dan ia amat digunakan terutamanya untuk wanita. Kalau kita berjalan-jalan disekitar Kampus Universiti Malaysia Sabah, kita akan melihat ramai penunggang wanita menggunakan skuter.

Di Malaysia terdapat pelbagai jenis jenama Skuter untuk menjadi pilihan antaranya dari jenama Modenas, Yamaha, Mz, Honda, Suzuki dan Naza seperti Modenas Elegen 150cc, Modenas Elit Sport 150cc, Yamaha Ego 115cc, Yamah Nouvo 115cc, Yamaha Nouvo LC, Mz 125cc dan Naza GTR 170cc. Dari harga serendah RM5000 hingga lah setinggi RM9000 boleh menjadi pilihan untuk membeli sebuah Skuter Idaman kita. Namun terdapat juga jenis Skuter yang berkuasa tinggi seperti melebihi 500cc Yamaha T-Max, Honda Silver Wings dan Gilera Gip800.

Dari aspek penjagaan Skuter juga tidaklah terlalu menyusahkan, Cuma mungkin kita perlu mengikuti jadual penjagaan seperti yang di cadangkan oleh pengeluar skuter yang kita gunakan seperti pengantian minyak pelincir dan minyak gear.

Umumnya beberapa asas dalam penjagaan skuter yang perlu kita ketahuai antaranya amalan memeriksa skuter kita. Seperti kerosakan kecil dan skru longgar. Periksa juga tali sawat yang menjadi nadi utama perjalanan skuter dari habuk dan kakisan. Hantarlah servis untuk menukar minyak pelincir dan minyak gear skuter kita setelah 3000KM-5000KM. Pengantian pencucuh pula selepas 10000KM bagi memastikan kelancaran api sentiasa berada dalam keadaan baik. Kebiasaannya bateri harus ditukar dalam tempoh setahun. Begitu brek harus di pastikan berada dalam keadaan baik untuk mengelakkan sebarang kemungkinan tidak baik semasa menunggang Skuter kerana brek Skuter bergantung sepenuhnya pada brek tangan. Demikian lah secara umum penjagaan dan pengunaan Skuter, mungkin tidak begitu lengkap tapi memadai untuk pengetahuan asas kita bersama.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails