Saturday, May 15, 2010

ADAKAH KITA KISAH

A). PETI KECEMASAN 
Satu benda yang memang selalu ada di pejabat, di rumah, di kereta dan di mana pun kita berada kita akan selalu melihat satu peti kecil yang bertulis Peti Kecemasan. Umumnya kita semua maklum, Peti Kecemasan diperlukan bila ada kecemasan berlaku seperti bahan dan alat pertolongan awal, namun sejauhmana kah kita kisah tentang kepentingan Peti Kecemasan ini. Apa yang selalu berlaku ialah bila berlaku kecemasan, Peti Kecemasan ini hanya sekadar perhiasaan dan tiada ubat dan peralatan yang sepatutnya ada.

B). MEMBACA ABEL/ARAHAN BARANGAN/ALAT BARU 
Selalunya bila ingin membeli sesuatu atau menggunakan sesuatu, jarang sekali kita membaca label atau arahan barangan atau peralatan tersebut. Contohnya makanan yang kita beli, yang kita selalu tengok ialah tanda halal, tapi jarang kit abaca label kandungannya. Begitu juga peralatan elektrik, bila sampai di rumah peralatan itu tidak sesuai dengan peralatan yang kita yang ada.

C). TANDAS AWAM
Satu benda yang penting dalam tandas awam, tapi selalu tiada. Iaitu penyangut. Kebanyakannya tandas sepatutnya ada tempat untuk menyangut seluarkah, tapi kebanyakan tandas tiada. Tapi adakah kita kisah.

D). BILA MAKAN/MINUM 
Kebiasaannya bila pergi menjamu selera atau duduk melepak minum kopi di restoran, kita hanya berkata bila memanggil pelayan untuk membayar “kira bos, berapa”. Bila pelayan itu memberitahu kita harga, kita terus membayar sahaja seperti yang pelayan itu sebut. Tapi adakah kita kisah, tentang harga setiap makanan atau minuman yang kita minum itu. Cuba lah sesekali bertanya secara detail tentang harga setiap makanan yang kita makan, pasti adakalanya jumlah yang dia kira depan mata kita berbeza.

(p/s: suatu petang aku lepak2 dengan adik dan ipar aku kat restoran mamak dekat rumah lah. setelah abis minum, ipar aku pun memanggil pelayan lelaki india untuk membayar. Oleh kerana pelayan tu baru bekerja yang tak fasih berbahasa melayu dan memberitahu jumlah semua ialah RM14.50, tp ipar aku tak confident tentang pengiraannya kerana pelayan ni tak fasih bahasa melayu. Ipar aku pun suruh pelayan tu kira balik, dan pelayan ni memanggil bosnya untuk mengira balik, tau2 bila bos dia kira semula.....jumlah semua jadi RM17.50. Kami semua tergelak. hahahaha)

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails