Monday, May 3, 2010

Salam Isnin, 03 Mei 2010

Sedar tak sedar dah hari isnin, cepatnya masa berlalu. Sedar tak sedar juga aku dah kerja di UMS ni dah memasuki tahun ke-3 (2 tahun 2 bulan) sejak Februari 2008 lagi. Dulu time mula-mula masuk Universiti dah tersimpan impian, kalau abis study ni mesti kerja ok, kat ofis dan gaji besar. Rasanya semua orang pun ada impian macam tu. Ya…lah semangat berkobar-kobar lagi baru masuk Universiti. Tapi mungkin rezeki lah juga kan, aku sekarang ni pun kerja sebagai kerani jak N17. Apapun aku bersyukur, ada rezeki juga kan dan mudah-mudahan di masa-masa akan datang ada rezeki setaraf pendidikan aku, ikut skill ijazah lah.

Aku nak citer pasal mula-mula aku kerja ditempat kerja aku sekarang ni lah (aku kerja di sekolah kejuruteraan tapi di bawah sebuah pusat penyelidikan). Masalah aku time mula-mula kerja ni ialah bahasa inggeris. Pasal apa bos aku tidak tahu berbahasa melayu. Itulah masalah terbesar yang aku terpaksa alami dalam 3-4 bulan mula-mula bekerja tu. Masalahnya timbul ialah nak berkomunikasi dengan bos, selepas tu, surat-surat pun kebanyakannya dalam bahasa melayu jadi aku terpaksa explain translatenya dalam bahasa inggeris dengan bos. Al-maklum lah, time sekolah dulu-dulu antara subjek popular akan gagal ialah bahasa inggeris. Mula-mula tu, aku terpaksa buka kamus, translate satu-satu perkataan bahasa melayu kepada bahasa inggeris, ada masanya tu, jenuh bos aku nak faham apa yang aku cakap, sampai terpaksa guna bahasa isyarat lagi, hahahaha.

Tapi itulah sebenarnya, mungkin selama ini aku tidak terdedah kepada pengunaan bahasa inggeris ni, jadi terasa bahasa tu terlalu susah sangat. Padahal sebenarnya, bila gunakan bahasa tu sehari-hari, tidak juga terlalu susahlah dan Alhamdulillah lah sekarang ni, kalau setakat berkomunikasi, explain surat-surat, ok lah kalau pun setakat Malaysia stail inggeris. Tapi dalam kategori boleh lah. Mungkin kalau aku pergi melancong ke UK kah, dah tak tersesat baca signboard.

Apa-apapun isunya, tidak boleh tidak pendedahan dalam bahasa inggeris ini penting sebenarnya. Terutamanya kepada pelajar-pelajar sekolah lagi kerana bila mereka keluar dari alam persekolahan tidak boleh tidak mereka perlu tahu berbahasa inggeris kalaupun hanya sekadar tahu membaca dan memahami. Ini bukan bermakna kita memperkecilkan bahasa ibunda kita bahasa melayu lah, tapi pembelajaran dan pengetahuan dalam bahasa inggeris ini sama penting juga. Bahasa melayu akan kekal selamanya sebagai bahasa berkomunikasi dalam hidup seharian kita. Namun untuk menjadikan kita lebih berpengetahuan kita juga sepatutnya melengkapkan diri dengan pengetahuan dalam bahasa inggeris. Kalau sambung belajar sampai peringkat universiti misalnya, boleh katakan kebanyakan rujukan dalam bahasa inggeris. Time aku study di UMS dulu, penat nak mencari rujukan buku komunikasi dalam bahasa melayu di library. Ya..lah nak pinjam buku bahasa inggeris, tak reti nak memahamnya, jadi terpaksa lah mencari buku-buku dalam bahasa melayu yang ntah ada berapa buah jak di library tu.

(p/s: kepada adik-adik yang masih di bangku sekolah tu juga kepada ibubapa, sekali sekala tu, beri perhatian tentang penekanan pengetahuan dalam bahasa inggeris ni. Aku dulu time dibangku sekolah mang anggap bahasa inggeris ini adalah subjek paling susah dan tak pernah lulusnya, tapi bila fikir-fikir balik, time sekolah tu bukannya belajar bersungguh-sungguh pun kalau subjek inggeris ni).

2 comments:

  1. betul tu sekarang budak2 sekolah dah naik tingkatan pun kadang belum berapa pandai menulis atau berbahasa inggeris. seharusnya pihak KPM menekankan perkara ini dengan lebih serius.

    ReplyDelete
  2. Seri:Ya..betul seri, hakikatnya bahasa inggeris perlu juga dikuasai oleh pelajar2.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails