Friday, July 2, 2010

ETIKA PENULISAN II: ULASAN DAN KRITIKAN

Salam my fren semua, sedar tak sedar hari ini sudah hari pertama bulan julai dan entri ini adalah sambungan dari entri sebelum ni dalam Etika Penulisan I: Etika menulis, entri hari ini, aku nak kongsikan pula tentang ulasan dan kritikan kerana umumnya dalam penulisan blog kita memang banyak mengulas dan mengkritik. Ya..la kan blog tu universal, so kita boleh tulis apapun yang kita mahu tulis, kita boleh ulas dan kritik apa saja, semuanya adalah pendapat kita sendiri. Bagaimanapun harus difahami juga apa itu "ulasan dan kritikan".

Ulasan dan kritikan itu sama dan bezanya hanya pada definisi saja, dari segi praktiknya ia adalah sama. Pengulas seharusnya tidak boleh membuat penghakiman tentang sesuatu isu sekiranya dia tidak mempunyai pengetahuan cukup untuk mengkritiknya.

Ada beberapa perkara yang perlu diambilkira dalam mengulas dan mengkritik ini iaitu:
1. Memberi gambaran am tentang apa yang diulas dan dikritik.
2. Ulasan hendaklah ringkas dan mudah difahami tentang apa yang ingin di sampaikan.
3. Ulasan dan kritikan mestilah menarik.
4. Sebagai pengulas dan pengkritik kita hendaklah berbicara dengan pembaca dengan mengunakan bahasa yang mudah difahami.
5. Pengulas dan pengkritik seharusnya menjelaskan samaada ia suka atau tidak tentang yang diulas dan dikritiknya.
6. Mengulas dan mengkritik hendaklah berada dalam lingkungan yang ditetapkan oleh etika dan undang-undang.
7. Ingat bahawa tanggungjawab kita mengulas dan mengkritik adalah untuk para pembaca atau dalam erti kata, sebagai pengulas dan pengkritik kita boleh terlalu keras mahupun terlalu bertimbang rasa. Yang penting apa yang kita ulas dan kritik itu dapat difahami oleh pembaca sebagai ulasan dan kritikan yang positif.

Itu lah serba sedikit untuk entri hari ini tentang "ulasan dan kritikan", mungkin terlalu ringkas, namun harapnya ia menjadi perkongsian berguna buat diri aku dan anda semua.

(p/s: Kadang-kadang bila aku blogwalking, terjumpa juga blog-blog yang mengulas dan mengkritik over gila2 dan berani, actually is good but we still must remember kita juga tetap ada kekurangan dan kelemahan. Mungkin juga kita tidak kurang berpengetahuan untuk mengkritik dan mengulas sebegitu. Tapi pada aku yang pentingnya ialah mana yang baik kita jadikan teladan dan mana yang tidak baik kita jadikan sempadan..hehehe, setuju tidak,...mesti la betul kn. Tegur menegur sesama kita itu kan baik, mengulas dan mengkritik itu sama la juga, bukan bermakna kita mengkritik kita tidak suka, tapi kita mahu ia menjadi lagi baik, dapat ditokok tambah untuk pembaikan,-hehehe panjang la pula, ni da over mengulas ni. hahaha).

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails