Sunday, June 27, 2010

TABIAT KITA

Kadang-kadang kehidupan seharian ada beberapa perkara yang mungkin pelik bila kita fikirkan. Tapi oleh kerana ia memang rutin yang menjadi kebiasaan, maka kepelikan itu kita tidak perasan. Antaranya:

Pernah tidak bila puan-puan sedang menyapu halaman rumah dan jiran sebelah rumah menyapa dengan berkata "hai tengah sapu halaman rumah".

Secara realitinya, jiran kita memang nampak pun, kita tengah menyapu, tapi kenapa nak tanya lagi. Cuba-cuba kadang-kadang bila orang bertanya macam tu kita jawab macam ni "taklah, aku tak menyapu halaman rumah, aku tengah masak ni". hahaha

Tak kisah lah apapun yang kita buat, ketika kita sedang makankah, mesti ada kawan yang menyapa "hai tengah makankah". Padahal memang nyata dan jelas dia memang nampak kita tengah makan.

(p/s: Ironinya ialah itu semua adalah nilai ketimuran masyarakat kita yang melambangkan kelembutan dan kesopanan. Yang muda hormati yang tua, yang tua memberi tunjuk ajar).

2 comments:

  1. budi bahasa budaya orang timur....
    =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails