Monday, April 12, 2010

KERJAYA DAN MOTIVASI
BOS YANG TERBAIK
12Hb April 2010
Bergelar bos bukanlah sesuatu yang mudah, terlalu besar cabaran dan dugaannya malahan ada juga masanya kita tidak disukai. Apa yang pasti kepimpinan seorang itu bergantung kepada diri bos itu sendiri dan sejauh mana bos itu dapat menaikkan dirinya untuk diiktiraf oleh orang bawahannya. Dalam erti kata lain, seorang bos mestilah mempunyai kreatia dan imej yang tersendiri hingga menonjolkan dirinya sebagai seorang bos yang disegani dan diharmati. Beberapa tips dibawah mungkin antara yang boleh di ambil kira untuk menjadi seorang bos yang baik.

1. PENAMPILAN
Penampilan adalah kreatia yang amat penting dalam imej seseorang bergelar bos. Penampilan disini bermaksud kekemasan akan mencerminkan nilai keperibadian seseorang individu. Penampilan ini pula bukanlah terlalu menunjuk-nunjuk tetapi lebih bersifat nilai peribadi bos yang kemas dan bersih. Ini secara langsung dapat mencerminkan budaya kerja yang kemas dan teratur.

2. KEYAKINAN
Seseorang yang bergelar bos hendaklah mempunyai pengetahuan yang luas, semasa dan terkini dengan tujuan membentuk nilai keperibadian yang berkeyakinan, logik dan matang. Ada kalanya pekerja bawahan mungkin lebih berpengetahuan samaada dari pendidikan mahupun pengalaman. Oleh itu, seseorang yang bergelar bos hendaklah selalu melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan supaya mewujudkan nilai keyakinan yang tinggi. Bila bos yang berkeyakinan, maka secara tidak langsung kita akan dihormati oleh orang bawahan. Sebagai misalannya, mungkin ada usul kita sebagai seorang bos ketika mesyuarat tidak dipersetujui oleh kalangan ahli jawatankuasa mesyuarat, tapi dengan ketegasan dan keyakian berserta hujah yang baik, sudah pasti kita menyakinkan orang bawahan kita bahawa usul kita adalah terbaik dan munasabah untuk diterima.

3. MEMIMPIN
Bos juga perlu ada sikap kepimpinan yang tinggi untuk meyakinkan orang bawahan kita bawaha kita adalah pimpinan yang mampu membangunkan organisasi kita. Dalam erti kata lain, seorang bos yang baik hendaklah tahu bagaimana hendak membuat keputusan dan memberi pendapat yang bernas. Sebagai seorang bos kita semestinya mampu membuat keputusan yang tepat dan pendapat bernas supaya apapun keputusan dan pendapat yang kita beri dapat memberi manfaat kepada semua pihak. Ini secara langsung dapat menaikkan imej kita sebagai bos yang disegani dan dihormati.

4. TERBUKA
Sememangnya sebagai bos kita hendaklah tegas, namun ada kalanya kita juga perlu terbuka mendengar pendapat orang bawahan kita. Mungkin pandangan dari orang bawahan yang lebih berpengalaman secara teknikalnya lebih bernas dan baik. Sebagai misalannya, dalam pengurusan sesuatu situasi kritikal mungkin kita memerlukan orang bawahan yang pernah menguruskan perkara-perkara tertentu yang memerlukan kepakaran mereka. Selalu terjadi dalam suasana pejabat, apabila pandangan orang bawahan tidak di ambil kira, kerana bos berpendapat bahawa orang bawahannya tidak mempunyai pendidikan tinggi, tidak seperti bos yang selalu berpendidikan ijazah. Bagaimanapun kita sekali-kala kena juga berbalik pada kata-kata, sapa yang lebih dulu makan garam, mungkin secara ilmiah mereka ini tidak berpengetahuan, tetapi secara teknikalnya mereka mempunyai kepakaran berdasarkan kepada pengalaman mereka.

5. PROFESIONAL
Perkara penting menjadi bos yang terbaik adalah nilai professional. Maksudnya di sini, dalam apa juga keadaan kita hendaklah bertindak secara rasional dan matang. Dalam budaya kerja yang berdaya saing selalunya kita tidak lari dari sikap hasat dengki dan cemburu dikalangan orang bawahan sebagai misalanya, maka sebagai seorang bos kita hendaklah mengatasi situasi sebegini secara lebih professional dan matang. Mungkin secara tidak sedar ada kalangan orang bawahan kita yang bersikap talam dua muka, yang mengapi-apikan diri kita, ataupun dengan niat tidak terhadap rakan-rakan mereka yang lain.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails