Monday, April 12, 2010

KERJAYA DAN MOTIVASI


CINTA YANG ANDA INGINKAN
12Hb April 2010
Cinta sememangnya indah, manis untuk jatuh cinta, bahagian bila kita dicintai dan manisnya kehidupan bila ada rasa mencintai dan dicintai. Mari kerenungkan tujuh perkara berikut tentang bagaimana kita mengekalkan ikatan cinta berkekalan

A). BINA KESEIMBANGAN CINTA
Untuk menyatukan dua insan berdua iaitu antara lelaki dan perempuan menjadi satu dalam cinta bukanlah sesuatu mudah berlaku. Menyatukan dua insan ini untuk saling memahami, mencintai dan menyayangi memerlukan satu tempoh masa tertentu untuk membina keseimbangan pemahaman antara satu sama lain. Walaupun keseimbangan cinta ini mungkin memerlukan masa, tapi lakukanlah sesuatu supaya setiap seorang dapat rasa dihargai. Bila kedua-dua insan ini dapat merasa diri dihargai, keseimbangan akan mula terbentuk.

B). REACH OUT
Sentuhan dapat menyampaikan rasa saling mencintai dan menyayangi secara lisan. Contohnya, memotong kuku pasangan kita dan berjalan sambil berpegangan tangan. Mungkin sentuhan ini adalah bahasa lisan yang tersirat, tapi nilai-nilai komunikasi nonverbal yang wujud akan menyampaikan komunikasi kasih-sayang secara lisan.

C). TIDAK SIAPA YANG SEMPURNA
Sebagai manusia biasa kita tidak lari dari rasa marah sedih, boring dan stress. Mungkin adakalanya kita perlu lebih mengambil berat, menjadi seorang yang bermotivasi atau menjadi seorang pendengar. Apapun, wujudnya dua insan iaitu lelaki dan perempuan adalah untuk saling melengkapi.

D). SUNTIK SEMANGAT CINTA
Perkara penting yang mesti dikekalkan ialah adanya daya tarikan antara satu sama lain. Mungkin setelah sekian lama bersama, kita memerlukan pembaharuan dalam suntikan cinta kita supaya selalu kekal segar dan mekar. Contohnya berjogging bersama. Mungkin aktiviti ini agak memenatkan juga, tetapi setelah berjoging, kita berpeluang bersama-sama merehatkan diri. Saat ini kita mungkin dapat melapkan peluh pasangan kita. Satu perkara kecil, tapi cukup bermakna buat pasangan kita.

E). KONFLIK YANG ADIL
Konflik dalam hubungan cinta dan perkahwinan adalah perkara normal dan perkara yang paling penting adalah sejauhmana kita mengatasinya dengan jalan yang terbaik. Antaranya, mungkin kita cuba sedaya upaya untuk mengekalkan konflik daripada berlaku, contohnya bila wujud perkara yang mungkin mengundang konflik, tukarlah kepada topik lain. Apapun ambil lah pendekatan lebih matang seperti mendiamkan diri dan kemudian bila keadaan redah, baru lah kita berbincangan mengenai perkara tersebut.

F). KESESUAIAN MASA DAN TEMPAT
Oleh kerana kita sudah biasa dengan pasangan kita, kita jarang mengendahkan kesesuaian masa dan tempat tentang sesuatu. Contohnya cara guruan kita. Walaupun adakalanya kita sekadar bergurau, tapi kadang-kadang tanpa kita sedari kita menyinggung perasaan pasangan kita. Mungkin kita secara tidak sengaja memalukan pasangan kita didepan kawan-kawan kita tentang keburukan pasangan kita.

G). BUKA TELINGA KITA
Perkara terakhir dan teramat penting ialah kurangkan bercakap dan jadi lah pendengar. Sikap menyalahkan pasangan kita, ego dan pentingkan diri sendiri selalu akan membawa jalan pengakhiran yang tidak baik. Sebolehnya ketika pasangan kita sedang bercakap, jadikan seorang pendengar dan jangan sesekali menyampuk. Biarlah kita dapat merasakan apa yang sebenarnya ada di hati pasangan kita. Bila dapat merasai apa yang pasangan kita rasa, secara tidak langsung kita akan dapat memahami situasinya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails